Perşembenin Bestesi: Bolero

TEKDÜZE YAŞAMAK

Sabah.

Saat 06.45. Uyandırdı çalar saat tatlı uykumuzdan.

Ayak yolunda ihtiyaç molası. El yüz yıkama. Kahvaltı.

Saat 07.30. Giyindik. Neden? İş bekliyor. Çıktık sokağa. Yüz adım sonra vardık anayola. Geldi tam sırasında servis otobüsü. Bindik.

Saat 08.25. Oturduk masamıza. Açtık bilgisayarı. Ve başladı akmaya işler. Sabah kahvemiz çaycıdan. Ardından telefonlar yazışmalar…

Oldu öğlen gene. Kazınıyor mide… Ve yemekhane gene. Doldurduk boş mideyi gene.

Saat 13.00 gene. Oturduk masamıza gene. Açtık bilgisayarı gene. Ve başladı akmaya işler gene. Öğlen kahvemiz çaycıdan gene. Ardından telefonlar yazışmalar gene…

Saat 17.00 gene. İşler bitmedi gene. Verilmiş oldu mola on iki saatliğine. Gene otobüs. Gene eve. Akşam yemeği gene… Biraz dizi gene… Ve geldi uyku saati gene…

Bıktık değil mi gene?

Haydi okuyalım Bolero’nun öyküsünü…

Rus dansçı ve aktris Ida Rubinstein arkadaşı Maurice Ravel'den, İspanyol besteci Albeniz’in birkaç piyano parçasını orkestraya uyarlamasını ister. O müzik sahne dansının performansına bir uyum daha katacaktır.

Ama o ne? Albeniz'in yapıtlarının haklarını başkası almıştır.

Ve karar verir bir yeni yapıt yaratmaya Ravel.

Geçer piyanosunun başına. Bask kökenleri nedeniyle İspanyol renkleri ve ritimlerine yakınlık duymaktadır Ravel.

En iyi orkestrasyonu bulmak için, farklı çalgıları katarak melodiyi kerelerce yineler. Yaptığı bir deneysel çalışmadır aslında.

Ağır ritimli İspanyol dansı ve müziğinden alır adını Bolero sonuçta.

Bu kadar sözden sonra ancak bitti konuya giriş…

Sıra şimdi gelişmede…

Neden Bolero klasik müzikte baş yapıtlar arasında sayılıyor?

Trampetle başlar Bolero. Trampet fonda sürekli aynı şeyi çalar ve tek bir melodi vardır.

Gerçek bir biçim yoktur, gelişim yoktur” der Ravel.

Sırayla aynı enstrümanlar topluluğu katılır müziğe. İlk nefesli saz tarafından çalınır, aynı melodi ikinci üçüncü ve sırayla öteki sazların katılmasıyla yinelenir.

Ve hep aynı nakarata katılırlar…

On beş dakika süreyle aynı nakarat. Nakarat her keresinde güçlenerek yinelenir. Büyülenir on beş dakika dinleyenler.

Yapıtın sonunda bütün bir orkestra girer, kükrer ve yapıt görkemli bir sonra noktalanır. Aynı melodi yirmi dört kez hiç değiştirmeden yinelenir.

Bir keresinde dinleyenlerden yaşlıca bir kadın der; “Yaşamımda duyduğum en müzik. Deli saçması.”.

Yanıtlar Ravel: “Beni siz anladınız Anlatmak istediğim de buydu. Deli saçması!”.

Ravel Bolero'su tekdüze gibi algılanır. Bolero insan yaşamını simgeler. Yaşam gibi sıkıcı, tekdüze sürekli yinelenenlerin, isteyen için nasıl renkli ve keyifli bir duruma gelebileceğini gösterir. Tekdüzeliğin çeşitliliğe dönüşebileceğinin en iyi örneğidir.

Yaşamın anahtarının insanın elinde olduğunu anlatır.

Tekdüze yaşama küçük değişiklikler katarak hoşça saatler geçirebiliriz. Kitap okumaktan arkadaşlarla havadan sudan konuşmaya, müzikli eğlenceli gülmeceli yapıtlara kadar.

En iyisini aramayalım… Büyük mutluluklar aramayalım... Küçük dokunuşlarla yaşamımızın niteliğini arttırıp görkemli bir son yaratabiliriz. Yaşam sürecimize yeni çalgılar katabiliriz. Yaşam yeni çalgıların da küçük noktalarının öncekilerle de birleşmesi diyelim.

Ve geldik sonuca. Yani son uca!

Bolero konser parçası sanılır. Oysa bale müziğidir.

Bir İspanyol içki evi. Ortada büyük masa. Üzerinde kız. Herkesi dansa çağırır. Başlar Bolero…

Tempo kararlı. Tek değişiklik orkestra tınısında. Her yinelemede topluluğa bir yeni çalgı katılır. Ses bileşiminin rengini değiştirir. 14’üncü son yinelemede gerginliğin birikimi boşalır.

Maurice Ravel. Fransız besteci. 250 kadar yapıt sığdırır 7 Mart 1875 - 28 Aralık 1937 arasındaki 22 bin 600 günlük yaşamına…

Piano Sonata, Variations on a Theme by Grieg, Variations on a Theme by Schumann, Ballade de la reine morte d'aimer, Un grand sommeil noir, Menuet antique, Sainte, La parade, Violin Sonata No.1, Habanera, Entre cloches, Valse, Si morne!, Shéhérazade, Olympia, Pavane pour une infante défunte, Fugue, D'Anne qui me jecta de la neige, Callerhoe, Fugue, Fugue à quatre voix, Les Bayadères, Prelude and Fugue, Fugue, Tout est lumière, Myrrha Cantata to words by Fernand Beissier, after George Byron, Jeux d'eau, Semiramis, Fugue, La nuit, Alcyone, String Quartet, Fugue, Matinée de Provence, Alyssa, Manteau de fleurs, Sonatine, Piano, Shéhérazade, Asie, La flûte enchantée, L'indifférent, Shéhérazade, Asie, La flûte enchantée, L'indifférent , Minuet, Miroirs, Noctuelles, Oiseaux tristes, Une barque sur l'océan, Alborada del gracioso, Alborada del gracioso, La vallée des cloches, Chanson de la mariée, Le réveil de la mariée, Là-bas, vers l'église, Quel galant m'est comparable, Chanson des cueilleuses de lentisques, Tout gai!, A vous, oiseaux des plaines, Chanson de pâtre épirote, Fugue, L'aurore, Introduction et Allegro, Introduction et Allegro, Noël des jouets, Noël des jouets, Les grands vents venus d'outre-mer La cloche engloutie, Histoires naturelles, Le paon, Le grillon, Le cygne, Le martin-pêcheur, La pintade, Vocalise-étude en forme de Habanera, L'heure espagnole, L'heure espagnole, Sur l'herbe, Rapsodie espagnole, Prélude à la nuit, Malaguena, Habanera, Feria, Rapsodie espagnole, Prélude à la nuit, Malaguena, Habanera, Feria, Gaspard de la nuit, Ondine, Le gibet, Scarbo, Daphnis et Chloé, Daphnis et Chloé, Daphnis et Chloé Suite No.1, Nocturne, Interlude, Danse guerrière, Daphnis et Chloé Suite No.2, Lever de jour, Pantomime, Danse générale, Nocturne, Interlude et Danse guerrière, Scène de Daphnis et Chloé, Chanson écossaise,Tripatos, Menuet sur le nom d'Haydn, Saint François d'Assise, Ma mère l'oye, Pavane de la belle au bois dormant, Petit poucet, Laideronnette, impératrice des pagodes, Les entretiens de la belle et de la bête, Le jardin féerique, Ma mère l'oye, Pavane de la belle au bois dormant, Petit poucet, Laideronnette, impératrice des pagodes, Les entretiens de la belle et de la bête, Le jardin féerique, Chants populaires, Chanson espagnole, Chanson française, Chanson italienne, Chanson hébraïque, Chanson hébraïque, Valses nobles et sentimentales, Modéré, très franc, Assez lent, avec une expression intense, Modéré, Assez animé, Presque lent, dans un sentiment intime, Vif, Moins vif, Épilogue. Lent, Valses nobles et sentimentales (8), Modéré, très franc, Assez lent, avec une expression intense, Modéré, Assez animé, Presque lent, dans un sentiment intime, Vif, Moins vif, Épilogue. Lent, Ma mère l'oye, with additional Prélude, À la manière de Borodine, À la manière de Chabrier, Poèmes de Stéphane Mallarmé (3): Soupir, Placet futile, Surgi de la croupe et du bond, Poèmes de Stéphane Mallarmé (3), Soupir, Placet futile, Zaspiak-Bat, Piano Trio, Mélodies hébraïques, Kaddisch, L'énigme éternelle, Mélodies hébraïques, Kaddisch, L'énigme éternelle, Le tombeau de Couperin, Prélude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, Toccata, Le tombeau de Couperin, Prélude, Forlane, Menuet, Rigaudon, Chansons, Nicolette, Trois beaux oiseaux du paradis, Ronde, Chansons, Nicolette, Trois beaux oiseaux du paradis, Ronde, Frontispiece, L'enfant et les sortilèges, La valse, La valse, Berceuse sur le nom de Gabriel Fauré, Ronsard à son âme, Ronsard à son âme, Tzigane, Tzigane, Violin Sonata No.2, Chansons madécasses, Nahandove, Aoua, Il est doux de se coucher, Chansons madécasses, Nahandove, Aoua, Il est doux de se coucher, Rêves, Fanfare, Fanfare, Boléro, Boléro, Piano Concerto for the Left Hand, Piano Concerto for the Left Hand, Piano Concerto, Piano Concerto, Don Quichotte à Dulcinée, Don Quichotte à Dulcinée, Morgaine

***

Murat Tepebaşılı

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Murat Tepebaşılı - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Hürriyeti Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Hürriyeti hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Hürriyeti editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Hürriyeti değil haberi geçen ajanstır.



İZMİR MARKALARI

Şehir Markaları arasındaki yerinizi alın, fırsatı kaçırmayın

+90 (232) 246 82 46
Reklam bilgi

Anket 2019’un en başarılı belediye başkanı sizce hangisiydi?