MELANKOLİ - Perşembenin Şairi

Ümit Yaşar Oğuzcan’ı bugün onu bize sevdiren şiirleri, aslında melankolik yaşamının yansımasından...

 Ayrılanlar İçin, Beni Kör Kuyularda, Beyaz Güvercin, Bir Ateşim Yanarım, Bir gece Ansızın Gelebilirim, O Benim İşte adlı şiirleriyle müzik dünyasına da ilham kaynağı olan usta şair, "Hayatımdaki şairliğimi alıp çıkarırsanız geriye önemli bir şey kalmaz. Öylesine tutkunum şiire..." diyerek, kendisini geleneksel halk şairleri zincirinin bir halkası olarak gördü. Aşkın, ayrılığın, acının, kavuşamayan aşıkların şairi olarak 4 Kasım 1984'te vefat etti.

Ümit Yaşar Oğuzcan, 22 Ağustos 1926'da Tarsus'ta doğdu. Eskişehir İnkılap İlkokulu (1937), Konya Askeri Ortaokulu (1940), Eskişehir Ticaret Lisesi’ni bitirdi (1946). Çalışma yaşamına atıldı, Osmanlı Bankası’na girdi, sonra Türkiye İş Bankası’na geçerek Adana, Ankara ve İstanbul’da çalıştı (1948-1960).

Kendi adını taşıyan bir yayınevi kurdu (1960), Yergi-Dergi adlı hiciv-mizah dergisi çıkardı (üç sayı, 1965). Kısa bir süre Yapı Kredi’de çalıştıktan sonra, İstanbul’da Akbank Genel Müdürlüğü’nde krediler 2. müdürü oldu. Buradan Türkiye İş Bankası A.Ş. Kültür Yayınları müşavirliğine getirildi. Türkiye İş Bankası Halkla İlişkiler müdür yardımcısıyken, kendi isteğiyle emekli oldu ( Haziran 1977). 1979’da eşi Ulufer Oğuzcan’la birlikte İstanbul’da Ümit Yaşar Sanat Galerisi’ni kurdu, yönetti.

 İlk şiirleri 1940’ta Yedigün dergisinde çıktı. Şiir hayatına 1940'da Yedigün şairleri arasında başlayan ardından 1975’te 33 şiir, 4 düzyazı kitabı, 13 antoloji ve biyografik eser, toplam 50 kitap çıkarmış bulunan, şiir plakları, şarkı sözleri ve yergileriyle tanınan Oğuzcan, günümüzde bilinen popüler şairlerinden biridir. Daha sonraki zaman içinde İstanbul, Büyük Doğu, Varlık, Yücel, Türke Doğru, Toprak, Hisar, Çığır ve başka dergilerde şiirlerini yayımladı. Şiir kitapları ve antolojiler dışında şiir plakları, şarkı sözleri ve yergileriyle de yaygın bir üne kavuştu. 25. Sanat Yılı Jübilesi yapıldı. 1967’ye kadarki sanat yaşamı bir kitapla da bir araya getirildi.

Ümit Yaşar 22 yaşında evlendi. 

 Ulufer (Özhan) ve Ümit. Bu evlilikten Vedat ve Lütfü adını verdikleri iki evlatları oldu. Evlendiğini yine şiirle anlatıyordu kendine:

 Yaşı varır yirmi ikiye

İçkiyi sigarayı kadını öğrenir

Çöker omuzlarına maişet derdi

Gece gündüz şiir yazar bir yandan

Yazar ya…

 

Kavak yelleri eser başında

Değmez ayakları yere bir türlü

Bu arada evlenir nasılsa

Çoluk çocuk sahibi olur

Olur ya…

**********

Ümit Yaşar, kendi şiir serüvenini 5 döneme ayırmıştır:

     Uyanış (1941 - 1954),

    Arayış (1954 - 1960),

    Çalkalanış (1960 - 1964),

    Kaynayış (1964 - 1970),

    Duruluş (1970 - 1982)

 adlarını taşır.

Etkilendiği Faruk Nafiz Çamlıbel

duyarlılığında ve aşk, ayrılık, özlem temaları ekseninde çoğalttığı şiirini, 1973 yılında büyük oğlu Vedat Oğuzcan'ın vefatı üzerine,hayatın boşluğu, ölüm ve acı gibi derinliklere, öz ve biçim yoğunlaştırmalarına yöneltti. Şairlik başarısını, daha etkili, aruzla yazdığı rubailerinde gösterdi.

Ümit Yaşar Oğuzcan'ın Eserleri:

 Şiir Kitapları

İnsanoğlu (1947),

Deniz Musikisi (1949),

Dillere Destan (1954),

Dolmuş (1955),

Aşkımızın Son Çarşambası (1955),

Bir Daha Ölmek (1956),

Kör Ayna (1957),

İki Kişiye Bir Dünya (1957),

Beni Unutma (1959, seçme şiirler),

Karanlığın Gözleri (1960),

Akıllı Maymunlar (1960),

Seninle Ölmek İstiyorum (1960),

Üstüme Varma İstanbul (1961),

Sahibini Arayan Mektuplar (1961),

Yeni Dünya Rekoru (1961),

Sevenler Ölmez (1962),

Çigan Gözler (1962),

Ötesi Yok (1963),

Hüzün Şarkıları (1963),

Bir Gün Anlarsın (1965),

Sadrazamın Sol Kulağı (1965),

Mihriban'a Şiirler (1965) ,

Taşlar ve Başlar (1966),

Seni Sevmek (1966),

İnşallahla Maşallah (1966) ,

Toprak Olana Kadar (1968),

Göbek Davası (1968),

Ben Seni Sevdim mi (1968),

Halktan Yana (1969),

Aşk mıydı O (1969),

Önce Sen Sonra Ben (1971),

Rubailer (1972),

Yalan Bitti (1975),

En Eski Yalnızlığımdın Sen Benim (1978),

Dikiz Aynası (yergi şiirleri, 1982),

Acılar Denizi (1977).

Şiirle 40 Yıl (1982) (seçme şiirlerinden oluşan bir antoloji)

 

Eserleri

Mustafa Kemal'i Düşünüyorum

İnsanoğlu (1947)

Dolmuş (1955)

Üstüme Varma İstanbul (1961)

Sahibini Arayan Mektuplar (1961)

Yeni Dünya Rekoru (1961)

Sevenler Ölmez (1962)

Çigan Gözler (1962),

Ötesi Yok (1963)

Hüzün Şarkıları (1963)

Bir Gün Anlarsın (1965)

Sadrazamın Sol Kulağı (1965)

 

* * *

 

BESTELENEN ŞİİRLERİNDEN

 

AYRILANLAR İÇİN

Yollarımız burada ayrılıyor

Artık birbirimize iki yabancıyız

Her ne kadar acı olsa, ne kadar güç olsa

Her şeyi evet her şeyi unutmalıyız

 

Her kederin tesellisi bulunur, üzülme

İnsan ne kadar sevse unutabilir

Mevsimler, gelir geçer, yıllar geçer

Sen de unutursun bir gün gelir

 

Hiç yaşamamışçasına, hiç sevmemişçesine

Unutursun o günlerimizi, gecelerimizi

O günlerce gecelerce sevişmelerimizi

 

Her şeyi evet her şeyi unutabilirsin

Hatta bütün yazdıklarımı satır satır

Kalırsa, içinde bir derin sızı kalır

 

**********

BİR GECE ANSIZIN GELEBİLİRİM

Bu kadar yürekten çağırma beni

Bir gece ansızın gelebilirim

Beni bekliyorsan, uyumamışsan

Sevinçten kapında ölebilirim

Belki de hayata yeni başlarım

İçimde küllenen kor alevlenir

Bakarsın hiç gitmem kölen olurum

Belki de seversin beni kimbilir

Kal dersen, dağlarca severim seni

Bir deniz olurum ayaklarında

Aşk bu özleyiş bu, hiç belli olmaz

Kalbim duruverir dudaklarında.

Ya da unuturum kim olduğumu

Hatırlamam belki adımı bile

Belki de çıldırır, deli olurum

Sana kavuşmanın heycanıyle

Aşk bu, bilinir mi nereye varır

Ne durdurur özlemini, seveni

Bakarsın ansızın gelebilirim

Bu kadar yürekten çağırma beni.

 **********

 İSPANYOL MEYHANESİ

Kararmış,

Tahta masamızda bir şişe şarap.

Gecelerden bir gece, bezginiz.

Üstelik adamakıllı sarhoşuz,

Ellerin ellerimde.

İspanyol Meyhanesi'nde bir kadın

Çığlık çıglığa şarkı söylüyor.

Belli yıkılmış bir kadın

Hayli çirkin, hayli geçkin; ağlamaklı.

Zayıf, incecik elli

İncecik elli,

Kalın dudaklı.

Sesi

Bir tokat gibi patlıyor

Kulaklarımızda.

Yüzümüz al al oluyor.

İçimiz hüzün dolu, kahır dolu

Gözlerimiz kanlı.

Yeter

Yeter

Öleceksek ölelim.

Haydi vur kendini şaraba,

Kedere ve aşka vur.

Yeter

Yeter

Öleceksek ölelim.

Haydi vur kendini şaraba,

Kedere ve aşka vur.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

Daha içelim hey,

Daha içelim.

İspanyol Meyhanesi'nde bir gece,

Seninle, seninle başbaşayız.

Üstelik sarhoşuz…

İspanyol meyhanesi'nde öldüğümüzü

Kimse bilmesin.

Hey

Garson

Bütün hesaplar benden bu gece.

Sen de iç, sen de iç.

Kapat kapıları,

Kapat, kapat, kapat

Yabancı gelmesin.

İspanyol meyhanesi'nde öldüğümüzü

Kimse bilmesin.

Ölelim,

ölelim artık.

Bitsin bu delicesine koşu,

Bitsin bu koşu.

Yeter, yeter

Öleceksek ölelim.

Haydi vur kendini şaraba,

Kedere ve aşka vur.

Yeter, yeter

Öleceksek ölelim.

Haydi vur kendini şaraba,

Kedere ve aşka vur.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

Daha içelim hey,

Daha içelim hey hey.

İçelim, içelim, içelim, içelim.

 

(Şarkı biçiminde)

 USTALARIMIZA SAYGILARIMIZLA

 * * *

 

Murat TEPEBAŞILI

 *

KAYNAKLAR

https://www.ensonhaber.com/biyografi/yazar/umit-yasar-oguzcan-kimdir

https://kidega.com/yazar/umit-yasar-oguzcan-168867

 https://www.haberler.com/umit-yasar-oguzcan-1145/biyografisi/

 https://www.turkedebiyati.org/umit-yasar-oguzcan.html

 https://www.fikriyat.com/galeri/edebiyat/umit-yasar-oguzcan-kimdir-umit-yasar-oguzcan-siirleri/4

 https://www.hurriyet.com.tr/gundem/umit-yasar-oguzcan-kimdir-umit-yasar-oguzcanin-kisaca-hayati-eserleri-kitaplari-sozleri-ve-siirleri-41520727

https://www.edebiyatla.com/gunce/faruk-nafiz-camlibelin-hayati-ve-eserleri-301004

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Murat Tepebaşılı - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Hürriyeti Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Hürriyeti hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Hürriyeti editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Hürriyeti değil haberi geçen ajanstır.



İZMİR MARKALARI

Şehir Markaları arasındaki yerinizi alın, fırsatı kaçırmayın

+90 (232) 246 82 46
Reklam bilgi

Anket 2019’un en başarılı belediye başkanı sizce hangisiydi?