Bilinmezin Peşinde (*)

BİLİNMEZİN PEŞİNDE (*)

Bu konuyu / konuları daha da derinleştirmeden anlatmak istediğim; yıllarca yorumlarını yapıp, yazımlarına değindiğim nice yazar ve şair arkadaşların, kimilerinin, paragraf ve anlatım üsluplarına, bilhassa da Türkçeye dikkat etmemeleri…

Bugüne damgasını vuran yazarlar arasından geleceğin ustalarını saptamak için yayımlanmış kitaplara bakılmalı. İlk kitapla bunu anlamak olanaksızsa, birkaç kitap aranır. Çalışmayla kazanılmış ustalığın yanında, bazen kaynakları belirsiz yetenek de ölçü olabilir.

“… Kadınlar çok güçlü varlıklar, bunu bir kez daha anladım. Onu çok özlemiştim. Gözlerine bakmaya doyamadım. Daha da güçlü görünüyordu. Salim baba bana göre iyi değildi. Devamlı ölümden bahsediyordu. Hafızasıyla ilgili sorunlar yaşıyordu. Beni önce tanımadı, sonra hatırladı. Ara ara gidip geliyordu. Esma ablaya minnettarım. Benim yokluğumda çok destek olmuş Gülce’ ye…” (**)-(sy.121).

Bu hafta, bu sayfanın konuğu yazar ‘Nermin Güday Kaçar’ ve yazdığı bir romanBilinmezin Peşinde’… Romanın akıcı üslubu, paragrafların düzenlenmesi, konu geçişlerinde yapılması gerekli kurgusal formatların betimlenmesinde, Türkçenin güzel ve doğru yerlerde kullanılmasına, Öztürk’çe kelimelerin varsıllığıyla okunması keyif verici bir kitap, ‘Bilinmezin Peşinde’…

Geleceğe kalmak; edebiyatın büyülü sözlerinden. Bazen yazarın itiraf etmediği özlemi… Yaratıcı yazarların ölümden sonra bile olsa geleceğe kalacak ruh ikizlerini bilmenin iç huzuruyla beklemelerine neden olan güçlü duygu. Yine de ölümden sonra kalıcı olduğunu bilmek yerine, yaşadığı zamanın kahramanı olmayı yeğleyenlerin sayısı daha çok. Yazar-insan: yaratıcılığını derinleştirdikçe değer kazandığını bilen yazar, değerinin karşılığını görmekten mutlu olan insan… Çoğun ne biriyle yaşayabiliyor yazar, ne de yalnızca öbürüyle! Eleştirinin yazarın duruş biçimini anlama, edebiyat yapıtlarının yerini saptama, metin içi çözümlemelerle yazılanların yeniden üretiminin yollarını açma işlevinin yeri başka bir biçimde doldurulamıyor. “… Hafızasıyla ilgili sorunlar yaşıyordu…” (**).

Eleştirinin bu etkinliği, kitaptan alıntıladığım paragraf ve yazının sonunda belirttiğim son cümle, sanırım söylemi perçinliyor! Aslında örtük eleştiri kitapları olan antolojilerde olduğu gibi, bir dizi doruk noktasını ya da uç veren filizleri saptayarak kanonların oluşumuna katkı biçiminde dışa vurur. Fransız edebiyat dergisi ‘Lire’ in, Mayıs 2005 sayısında, 21.yüzyılda edebiyat dünyasına damgasını vuracak 50 yazarın adını vermesi, bu tür eleştirinin etkin bir biçimini gösteriyor… Ancak kitap yazmak, yayımlamak, düşünceleri ifade etmeleri, edebiyata ve edebi düşüncelere hizmet etmek demek değildir! Amaç, şayet geleceğe kalıp, düşüncelerine her okuru biraz olsun katabilmekse… Bence ‘Nermin Güday Kaçar’ın kitabını okumaları olmalıdır…

(*) ; ‘Nermin Güday Kaçar’ kitabı

(**) ; Kitaptan alıntı

(***) ; 141 sayfa, basım Temmuz 2019

(***) ; ‘Sokak Yayın Grubu

www.haberhurriyeti.com /  Mustafa Gökçek

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mustafa Gökçek - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Hürriyeti Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Hürriyeti hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Hürriyeti editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Hürriyeti değil haberi geçen ajanstır.



İZMİR MARKALARI

Şehir Markaları arasındaki yerinizi alın, fırsatı kaçırmayın

+90 (232) 246 82 46
Reklam bilgi

Anket 2019’un en başarılı belediye başkanı sizce hangisiydi?