Yasa ve tarihi dedikodu…

Bu Facebook ve de Instagram denilen mecraları seviyorum…

Kimi zamanda fena halde bozuluyorum…

Seviyorum; doğruluğu tartışılır bir çok eğlenceli/acılı öyküyü orada buluyorum…

Bozuluyorum; doğruluğunu bilmediğim birçok eğlenceli/acılı öyküyü ile zaman geçiriyorum…

Galiba sevgim, öfkemden daha ağır basıyor olacak ki; bu sosyal mecradan (!) vazgeçemiyorum…

Birçok dostun sağlığı, doğum günü gibi sosyal haberleri de oradan alıyorum…

Ayrıca, Facebook’taki birçok sosyal arkadaşımın kim olduğunu dahi bilmiyorum….

Kendileri ile hiç bir araya gelemedim…

 Ama zevklerine, ilgi alanlarına, gezilerine, hatta hatta damak zevklerine kadar  hepsini öğrendim, artık tanıyor bile sayılırım.

O hiç görmediğim arkadaşlarımla, hiç selamlaşmadık ve hiç sesli haberleşmedik…

Ama; Facebook ve Instagram dostlarımın yazdıklarını ilgiyle okuyorum…

Galiba bu mecralar bundan böyle hem daha tehlikeli, hem de daha çok kıymetli olacak…

Neden mi?

Çünkü, “Dezenformasyon yasası” bu mecralarda siyasal ve kimi zaman da sosyal muhabbetti kısıtlıyor.

Malum kısıtlı ve yasaklı olan her şey daha çok değer kazanır…

Dolayısıyla ilgi daha da artacak gibi görünmekte.

Yine de artık öyle her konuda ahkam kesmek (!;)  yok…

Fikir beyanı “dezenformasyon” sayılacağı için külliyen yasak…

Kimse kimsenin fikrini sormasın, sinemaya gitmek için Taksim’de randevu vermesin…

Ayıptır…yasaktır…

Her neyse yine de Facebook’ta gözüme ilişen alıntı bir yazı beni tarihin romantik dedikodularından birine götürüyor…

Bir sanat dâhisinin de sanatını icra etmesindeki nedeninin, çektiği bir aşk istirabı olduğunu anlatıyor..

Nedir diye merak mı ettiniz. Okuyun öğrenin;

***

Kanuni Sultan Süleyman’ın kızı Mihrimah Sultan on yedisine bastığında, iki kişi onunla evlenmek ister. Mihrimah, yani Mihrü Mah, Farsca’da “Güneş ve Ay” anlamına gelir. Kızla evlenmek isteyenlerin biri Diyarbakır Valisi Rüstem Paşa diğeriyse Mimar Sinan’dır.

Padişah kızını Rüstem Paşa’ya verir.

Koca Sinan evlidir, ellisindedir ve de Mihrimah Sultan’a deliler gibi aşıktır! Gerçi sevdiğine kavuşamamıştır ama, aşkını, olanca güzelliğiyle sanatına yansıtmıştır.

Üsküdar’a, Saray’ın isteğiyle elbet, 1540 yılında Mihrimah Sultan Camii’nin temelini atar ve 1548’de bitirir. Camiyi yaparken, eserine sanki “etekleri yerleri süpüren bir kadının” dış çizgilerini verir.

Derken, ilk kez padişah fermanı olmaksızın, Edirnekapı’da, pek kimselerin uğramadığı ıssız ama İstanbul’un en yüksek tepelerinden birine, ikinci bir eser yapmaya koyulur Mihrimah Sultan’a.

Cami küçücüktür. Minaresi otuz sekiz metredir, bir adet incecik kubbesi üzerindeyse yüz 61 pencere, camiin iç güzelliğini aydınlatır. İçerdeki sarkıtlar ve minare kenarlarındaki işlemeler Mihrimah Sultan’ın topuklarını döven saçlarını anımsatır insana.

İşte, aşka adanmış iki eser.

Şimdi, gidin Edirnekapı ve Üsküdar’daki camileri aynı anda görebileceğiniz bir yer seçin. 21 Mart’ta, yani geceyle gündüzün eşit olduğu günde seyreyleyin. Unutmadan, 21 Mart Mihrimah Sultan’ın doğum günüdür.

Göreceğiniz manzaraysa şudur mirim:

Edirnekapı camiinin tek minaresi ardından tepsi gibi kıpkırmızı güneş batarken, Üsküdar’daki camiinin ardından ay doğar! Mihrü Mah eşittir Güneş ve Ay. Bu nasıl akıllara ziyan bir hesaplamadır; nasıl bir güzellik anlayışıdır ....

***

Gördünüz mü? Sosyal medya size ne tür tarihi bilgiler veriyor..

Şaka bir yana, bu alıntı  bir doğruyu mu anlatıyor bilemiyorum…

Ama aşkın böyle bir güce sahip olduğuna inanıyorum…

Düşünün binlerce “imkânsız güzellik”te ki sanat eserlerinin ilham kaynağı ne ola ki…

Şimdi asıl merak ettiğim bu doğruluğu çok tartışmalı bilginin “dezenformasyon yasası” kapsamına girip girmediği…

Bunu zaman için yasanın uygulamasıyla öğreneceğiz…

Merakla o günleri bekleyeceğiz.

Mehmet Aycan / [email protected]

 

 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mehmet Aycan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Hürriyeti Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Hürriyeti hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Hürriyeti editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Hürriyeti değil haberi geçen ajanstır.



İZMİR MARKALARI

Şehir Markaları arasındaki yerinizi alın, fırsatı kaçırmayın

+90 (232) 246 82 46
Reklam bilgi

Anket 2022’nin en başarılı belediye başkanı sizce hangisiydi?