Son Dakika
14 Kasım 2019 Perşembe
”

KISACIK AŞKIN BÜYÜK ESARETİ

Yazarımız ‘Ayten Öztürk’, üretken bir yazar olmasının yanı sıra çevresini çok iyi gözlemleyen bir araştırmacıdır da…

05 Temmuz 2019 Cuma, 14:16
Aytan Öztürk'ün kitabının yorumunu haberhürriyeti için Mustafa Gökçek yaptı.

Bir edebiyat eserinde, düşünce’nin sıfatsız olarak zorunlu varlığı ne anlama geliyor? Her şeyden önce, edebiyat eserinin bir akıl, bir muhakeme ürünü olduğu; akılsal gerekçelere dayanan bir seçmeyi gerektirdiği; böyle bir seçmenin, sanat eserinin tarihselliğinin pratik ve kuramsal bir gerekçesi olduğu; düşünce aracılığıyla aynı zamanda tarihsel bir ürün olan sanat eserinin, muhakeme ve seçme sonucunda mutlaka bir yanı tutacağı, bir şeyi savunacağı anlamına gelir. O halde edebiyat, niteliği gereği, özü gereği bir yanı tutar, bir düşünceyi savunur.

            “… Aylin, evet hayatımda bir ailem var ama mutsuzum. Tekrar bize şans vermen için düşün.Her şeyi herkesi geride bırakalım. Burada çocuklarına baba olurum. Yeter ki sen hayatımda ol, Leyla’yı Ağrı’ya gönderirim. Oğlumla ve senin çocuklarınla burada bir hayat kurarım… / Defol Azat! Sen ne kadar duygusuz ve gaddar bir adamsın. Derin hemşire hanımı ara lütfen, kendimi iyi hissetmiyorum, hemen güvenlik çağırsınlar…” (*)-(247).

Yukarıda ki satırlarda da betimlediğim ve alıntı olarak ‘Kısacık Aşkın Büyük Esareti’ adlı romanın, ilk düşüncelerinde yazılmış ve daha önce sizlere aktardığım ‘Canımın Ağrı’sı’ adlı romanının devamıdır. Yazarımız ‘Ayten Öztürk’, üretken bir yazar olmasının yanı sıra çevresini çok iyi gözlemleyen bir araştırmacıdır da…

Bu romanda gözlemlediğim anlatım, ancak konu bütünlüğü ve duygusal metaforların düşünceleri diyebilirim. Elbette açmak gerekirse;“… Yaşamak…” sözcüğüne çok geniş bir anlam verirsek, “… Her sanatçı yaşadığını yazar…”  diyebiliriz. Düşünmek, düş kurmak, okumak, başkalarının yaşadığından etkiler almak da yaşamaktır çünkü. Şapkanın içinden sözcükler çekmenin bile bir gerçek işi olduğu, yaşamakla sıkı bir ilgisi bulunduğu söylenebilir. Düşüncenin anlamlarla oynayışı önlenebilecek bir şey değil. Yalnız, şunu unutmayalım: Yaptığımız bu ayırma çok geniş bir genelleme olarak düşünülürse, doğrudur. Yaşayışlarını dolduran olaylar, dış gerçekler karşısında sanatçının davranışları böyle ikiye bölünerek ele alınabilecek kadar açık, karışıklıktan uzak değildir. Bu iki davranış birçok noktalarda iç içe örülüdür. Birisinden umulan sonuçlara ötekinden varılabilir…

Aşk… Birilerinin gün gelir biter dediği bir duygu. Yıllar bana şunu gösterdi. Açık yüreklilikle aşk hiçbir zaman bitmez. Elbette bitmeyen ve ilave bir duygusallıkla sevgi… Sevgi devamındadır. Çünkü doğamızda vardır, olmalıdır da.Şayet aşkın bitiminde ve uzantısı olan sevgi, hoşgörü ve saygı, saygısızlığı, esareti değil, ancak sevgiyi getirmeli, getirebilmeli.

Öztürk’, ‘Ulak’ yayınlarından, 2017 yılında basımı yapılan ‘Kısacık Aşkın Büyük Esareti’nde işte tam da özgürce bu konulara değiniyor. 288 sayfa olan romanında; ‘Aşkım esaretim olmuştu. Aşk, nasıl bir duyguydu ki; birlikteyken kendini teslim ettiğin, ona canını adadığın adam en büyük korkun ve düşmanın oluveriyordu…’

Ve sonra… İç gerçeklerden, düşüncelerden, duygulardan, düşlerden yola çıkıp bir dış gerçeğe varmak, bir olay yaratıp onu günlük yaşayışında karşılığı bir gerçekmiş gibi anlatmak da sanatçıların sık sık başvurduğu bir yaratma yoludur. Kısaca romana değinirsem; “… Yaşadığını yazmak…”  sözünü dar anlamıyla kullananlar yanılmaların kıyıcığında dolaştıklarını bilmelidirler… Bu nedenle yazarımız ‘Ayten Öztürk’ün bu romanını özellikle tavsiye ederim.

Meraklısına;

           ‘Ayten Öztürk’ ;  1975 Kırklareli doğumludur. Ortaöğreniminden sonra, Adana Laboratuvar Sağlık Koleji’nden mezun olmuş ve bazı il, ilçelerde görev alarak, yaşama sorumluklarını üstlenmiştir. Daha sonraki yıllarda birbiri ardına roman ve şiirlerini de yayımlayan ‘Öztürk’, bazı dergilere de yazı ve makaleler yazmaktadır.

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Wordpress Haber Teması Tasarım ve Programlama: Seçkin Talanöz