Son Dakika
19 Ocak 2018 Cuma
green card

Piyanoda; Fazıl Say, Notalarda; ‘Çevreci Atatürk’

Yeni bestesi “Yürüyen Köşk – Atatürk Anısına Opus 72″ i İzmirliler ile tanıştıracak.

12 Ocak 2018 Cuma, 19:16
Piyanoda; Fazıl Say, Notalarda; ‘Çevreci Atatürk’

Fazıl Say’ın Atatürk’e duyduğu derin saygıyla kalmayıpi, Atatürk’ün pek bilinmeyen “Çevreci” yönünü anlattığı yeni eseri İzmirliler ile buluşuyor.

Cumhuriyetimizin kurucusu Atatürk, tarımda modern tekniklerin kullanılması, çevre üreticilere örnek olması ve onların nitelikli fidan, fide, damızlık ihtiyaçlarının karşılanması konularında hasastı. Kişisel mülkü olan Yalova’nın doğusundaki ‘Millet Çiftliği’ni bu amaca uygun olarak düzenletmişti. Çiftlik içinde, deniz kıyısında, ikameti için; 1929 yılında bir çınarın yanında iki katlı mütevazi bir köşk yapıldı.

‘Yalova Benim Kentim’ diyen Atatürk, Yalova ile daima yakından ilgilendi. Yalova’ya 1930 yılındaki gelişinde; Millet Çiftliği’ndeki köşkün çatısına zarar vereceği için yanındaki çınarın dalının kesileceğini öğrenir. Ağacın bir dalının bile kesilmesini istemeyen Atatürk, köşkün ağaçtan uzaklaştırılmasını ister.

Görev, İstanbul Belediyesi Fen İşleri Yollar-Köprüler Şubesi’ne verilir. Sorumlu baş mühendis Ali Nuri (Alnar), binanın temellerini açtırır. Temellerin altına zor ve çok yavaş da olsa raylar döşenir. Bina rayların üzerinde doğuya doğru 4.80 metre kaydırılır. 8 Ağustos 1930 günü yapılan bu işlemi; yanında bulunan kız kardeşi Makbule (Atadan) Hanım, Afet (İnan) Hanım, Yunus Nadi (Abalıoğlu), Muhafız K. İsmail Hakkı (Tekçe), Yaver B.N.B. Nasuhi Bey ve diğer ilgililerle baştan sona izler.

Atatürk 11 Haziran 1937’de şahsına ait bütün taşınmaz mallar gibi bu köşkü de Türk Milletine bağışlar.

ESERİ 2. DEFA ÇALIYOR

Dünyaca ünlü besteci ve piyanist Fazıl Say,  bu olaydan esinlenerek yeni eseri “Yürüyen Köşk –  Atatürk Anısına Opus 72″ü ilk kez 10 Kasım 2017 tarihinde Ankara’daki konserinde çaldı. Say, Ankara’daki bu ilkten 66 gün sonra eserini İzmirli sanatseverler için seslendirecek. Konser, 15 Ocak Pazartesi akşamı Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi’nde (AASSM)  gerçekleşecek.

Müzik tutkunlarını önemli isimlerle buluşturmaya devam eden İzmir Büyükşehir Belediyesi Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi (AASSM), Türkiye’nin yetiştirdiği önemli piyanist ve bestecilerden Fazıl Say’ı ağırlıyor. Geçmişin içinde saklı kalan anılar ve hikayelerle müziğe yeniden hayat veren Fazıl Say, “Yürüyen Köşk – Atatürk Anısına Opus 72″ eseriyle 15 Ocak Pazartesi akşamı İzmirli sanatseverlerin karşısına çıkıyor.
Atatürk’ün Yalova’daki Millet Çiftliği’nde yaşayan çınar ağacı ve köşkün hikâyesini eşsiz melodilere dönüştüren ünlü sanatçı, konser gecesinde Yürüyen Köşk’ün yanı sıra;  Beethoven ve Chopin gibi ünlü bestecilerin eserlerini de yorumlayacak. Saat 20.00’de Büyük Salon’da gerçekleşecek konserle ilgili detaylı bilgi AASSM’nin 293 38 18 / 19 / 20 numaralı telefonları ile www.aassm.org.tr adresli web sitesinde öğrenilebilecek.

BABASININ YORUMU İLE YENİ BESTE

Fazıl Say’ın babası Evrensel gazetesi yazarı Ahmet Say, aynı gazetede 14 Kasım 2017 tarihinde kaleme aldığı ”Yürüyen Köşk” başlıklı yazıda, oğlunun yeni bestesini şu ifadelerle değerlendirmişti;

”…Önce bir itiraf: Eserdeki kuş seslerinin nereden geldiğini, kimler tarafından çıkarıldığını düşünmedim bile. Meğer perde arkasına saklanmış çocuklar (ya da genç kızlar) çıkarıyormuş bu sesleri! Eser bitince alkışlar sonrası her şey ortaya çıktı!

…Bence “Yürüyen Köşk” bestesi, Fazıl’ın Atatürk’e duyduğu derin saygıyla kalmayıp Atatürk’ün pek bilinmeyen “Çevreci” yönünü anlattığı için daha da önemli!

Başka bir itirafta daha bulunabilir miyim? Atatürk’ün birçok ileri ve çağdaş özelliğini bilirdim de, “çevreci” olduğunu bilmezdim! Kalıbımı basarım ki Atatürk, DÜNYANIN İLK ÇEVRECİ DEVLET ADAMI’dır. Böyle bir inceliğe, Hitler ve Mussolini gibi kaba ve kıyıcı devlet adamlarının yaşadığı bir çağda nasıl ulaşmış Atatürk, gelin de şaşmayın!

“Yürüyen Köşk”ün en beğendiğim tarafı ise çağdaş bir müzik kavrayışıyla bestelenmiş olmasına karşın, hiçbir “itici” tarafının bulunmamasıydı. “Tatlı müzik”, bence 20. Yüzyıl bestecilerinin pek beceremediği, hatta umursamadığı bir üstünlüktür.

Gördüğünüz gibi, oğlumu övmüyorum, bir eseri övüyorum. Seksen üç yaşımdan sonra oğlumu da översem şaşmayın!”

Küresel sanatçı Say
Her yıl beş kıtada verdiği 100’den fazla konser ile günümüzün en tanınmış klasik müzik sanatçılarından biri olan Fazıl Say, Türkiye’deki başlıca müzik pedagogları Mithat Fenmen, Kamuran Gündemir ve Almanya’dan ünlü piyanist David Levine’den müzik eğitimi aldı. 1994 yılında New York’da “Genç Konser Sanatçıları Yarışması’nda dünya birincisi oldu.

Salzburg, Luzern, Montpellier, Schleswig Holstein, Rheingau gibi pek çok festivalde daimi sanatçı olarak yer alan sanatçı, Maxim Vengerov, Patricia Kopatchinskaja ve Sabine Meyer gibi efsane isimlerle çalıştı. Caz müziğine duyduğu ilgi dolayısıyla dünyaca önemli Montreux Jazz Festivali’ne 5 kere katıldı ve birçok caz festivalinde jüri başkanlığı yaptı. Sanatçı, yorumcu ve besteci olarak klasik müzik dünyasının en önemli ve prestijli müzik ödülü olan ECHO Ödülü’nü 4 kez aldı ve pek çok kez Diapason d’OR (Altın Plak) Ödülü, Choc Classic Ödülü’ne layık görüldü.

Say’ın bestelediği başlıca eserler şöyle: İstanbul Senfonisi, Mezopotamya ve Universe senfonileri, Haremde 1001 Gece keman konçertosu, Hezarfen ney konçertosu, Hayyam klarnet konçertosu, İpek Yolu ve Anadolu’nun Sessizliği piyano konçertoları, Water, Nirvana Yanıyor, Gezi Park Üçlemesi, Overture 1914, Four Preludes, Symphonic Dances, Grand Bazaar, Diverce, 4 Şehir sonatı, Space Jump ve Chamber Symphony.

 

eskisehir escort ankara escort escort samsun escort bayan bursa

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir